Buitenland

Er is gedoe over een colareclame, want gisteren kreeg Pepsi veel kritiek op een nieuwe commercial. Daarin zie je model Kendal Jenner die druk is met een fotoshoot, als ze ineens besluit om mee te doen met een demonstratie. Pepsi doet zo mee aan de trend van activistische reclame. En dat valt totaal verkeerd. Veel twitteraars vinden het een schaamteloze kopie van deze beroemde foto van een Black Lives Matter protest.

En Pepsi zou volgens critici met suggereren dat een blikje cola zomaar wereldproblemen op zou kunnen lossen. Deze tweet van de dochter van Martin Luther King verwoord dat perfect:

 

Pepsi maakte excuses en trok de reclame in. En toevallig waren ze niet de enigen die excuses maakten vanwege promoties.

Nivea bijvoorbeeld, vanwege deze reclame die als racistisch werd opgevat. 

En Kruidvat kwam gister ook in de problemen. Met een kleurboek met een tekening van Adolf Hitler erin.

Kortom, die bedrijven moeten dus ineens knokken tegen negatieve publiciteit. Er zijn ook mensen die suggereren dat Pepsi hier op uit was. Om net zoals Benneton dat vroeger deed, te provoceren en onderdeel van een maatschappelijke discussie te worden.

Het is trouwens niet voor het eerst dat Pepsi zulke problemen heeft. In de jaren tachtig gebruikten ze het nummer ‘Like a Prayer’ van Madonna in hun reclame.

Maar even later kwam de officiële clip van dat nummer uit, met daarin brandende kruizen en Madonna die zoent met een Zwarte priester. Daar waren mensen zo boos over dat zelfs de Paus zich ermee bemoeide. Pepsi trok daardoor óók toen in paniek de reclame terug.

En precies Madonna neemt vandaag wraak op Pepsi. Ze plaatste een foto op Instagram, met een blikje Coca Cola.