Buitenland

Veel verontwaardiging over twee filmpjes die dienen als promotiemateriaal van de Facebookpagina van het Syrische ministerie van Toerisme. De filmpjes tonen prachtige beelden van het land onder de slogan: ‘Syria, always beautiful.’

Er wordt echter met geen woord gesproken over de oorlog in het land die al 5,5 jaar duurt en honderduizenden mensenlevens heeft gekost. Op sociale media wordt er vooral spottend gereageerd op de video’s. Newsweek journalist Jack Moore schrijft dat de Syrische regering kennelijk niet precies weet wanneer het 1 april is:

Voor de oorlog was Syrië wel een geliefd vakantieland in de regio. Met name de historische binnensteden van onder andere Aleppo en de ruïnes van Palmuyra trokken jaarlijks ongeveer 8,5 miljoen toeristen. Ter vergelijking, Barcelona ontvangt jaarlijks ongeveer 9 miljoen toeristen. Een belangrijke bron van inkomsten dus, want een kleine 14 procent van het bruto binnenlands product (bbp) kwam uit de toeristische industrie.

Door de oorlog is echter het aantal toeristen met 98 procent afgenomen en de Syrische regering is sinds vorig jaar bezig om het land weer op de kaart te zetten als vakantieland. Dat doen ze onder andere met een nieuwe luchtvaartmaatschappij, een app, en dit soort promotiemateriaal.

In EenVandaag spreken we met Arabist Jan-Jaap de Ruiter. Hij geeft antwoord op de vraag wat de regering van Assad hiermee probeert te bereiken.